Kryteria wyboru bramy garażowej

Opublikowane przez bruk4 w dniu

Bramy garażowe dobierane są według projektu, rozmiaru, rodzaju sterowania i innych funkcji. Montując bramę każdy oczekuje, że niezawodnie ochroni samochody i inne mienie przed zimnem, wilgocią, wiatrem. Będą trwać długo bez konieczności wykonywania napraw. Bardzo ważne jest harmonijne połączenie bram garażowych z elewacją budynku i innymi konstrukcjami ochronnymi. Producenci oferują szeroki wachlarz możliwości projektowania wyposażenia: różnorodne wzory, faktury, bogata paleta kolorów. Dodatkowo oferowane są: wbudowane furtki, okna, przeszklone panoramiczne oraz kratki wentylacyjne. O niezawodności i trwałości bram garażowych decydują przede wszystkim takie cechy jak grubość płyty warstwowej, gęstość izolacji, grubość blach stalowych.

Wybór bramy garażowej, określenie kryteriów wyboru

Obecnie na rynku dostępnych jest wiele rodzajów bram garażowych:

  • Bramy segmentowe
  • Bramy uchylne
  • Bramy rolowane
  • Bramy skrzydłowe.

Najczęściej wybierane są bramy segmentowe specjalnie zaprojektowane do niestandardowych zadań. Są wszechstronne i nadają się do każdego rodzaju otwierania. Stanowią zestaw poziomych paneli połączonych zawiasami. W trakcie otwierania skrzydło przesuwa się pionowo w górę i przechodzi poziomo pod sufitem. Podstawa technologii: mechanizm sprężynowy i prowadnica łańcuchowa.

Cechy:

  • Pozwala maksymalnie zaoszczędzić miejsce, zarówno w garażu, jak i na zewnątrz.
  • Ochrona przed złodziejami.
  • Wykonanie w dowolnym rozmiarze.
  • Cicha praca.
  • Szeroka gama opcji kolorystycznych i wzorniczych.
  • Montaż furtki w skrzydle.
  • Możliwość pracy z napędem lub bez.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze bramy garażowej?

Wybierając konkretny model trzeba się upewnić, czy jest bezpieczny. Zwłaszcza, jeśli w domu są dzieci i zwierzęta. Na przykład minimalny odstęp między płytami warstwowymi lub lamelami powinien zapobiegać przytrzaśnięciu palców lub odzieży. Brak ostrych krawędzi na elementach zapewnia ochronę przed przecięciem.

Ważna jest również odporność na włamanie. Niestety próby znalezienia bram, które byłyby piękne, eleganckie i wytrzymałe jak zbroja, zakończyły się niepowodzeniem. Nic nie uchroni przed wandalami/złodziejami (sejfy są nawet otwierane). Ale system musi opierać się próbie włamania tak długo, jak to możliwe. Co najmniej 10 minut na przybycie policji na sygnał alarmowy. Garaż powinien być włączony do ogólnego systemu alarmowego domu. Pomocne jest zainstalowanie wielu zatrzasków i śrub w różnych miejscach.

Wybór typu sterowania

Bramy garażowe są zmuszone do pracy każdego dnia i przy każdej pogodzie. Automatyzacja pomaga uczynić proces ich obsługi maksymalnie wygodnym. Umożliwia otwieranie i zamykanie konstrukcji bez wychodzenia z samochodu. Napęd elektryczny można włączać ręcznie lub za pomocą sygnału radiowego z pilota z odległości do 30-50 m.

Napędy elektryczne różnych firm różnią się konstrukcyjnie, ale wszystkie charakteryzują się małą mocą (od 150 do 450 W). Podczas pracy zamki otwierają się automatycznie, panel jest podciągany pod sufit lub otwierające się skrzydła. Po zamknięciu jest odwrotnie. Stosowanie pasków trakcyjnych pozwala uniknąć obaw o ich smarowanie, które ma tendencję do kapania na dach samochodu. Konstrukcja i skład urządzeń napędowych i układów automatyki znacząco wpływa na całkowity koszt.

Instalacja bramy garażowej

Montaż możliwy o każdej porze roku, w każdym stanie wystroju wnętrza. W tym przypadku ważne jest tylko przygotowanie otworu i dokładność jego wymiarów, które powinny być o 20-25 mm większe niż zewnętrzne wymiary ramy. Przy montażu skrzydeł za wlotem jego szerokość jest zwykle o 30-50 mm mniejsza od szerokości panelu. Aby pomieścić mechanizm napędowy, typowa wysokość nadproża to 400-500 mm, ale w razie potrzeby można znaleźć model, który wymaga nadproża o wysokości 60-100 mm. Niestabilne otwory można dodatkowo wzmocnić konstrukcjami spawanymi. Dolna krawędź jest zwykle instalowana na poziomie gotowej podłogi (z wyjątkiem urządzeń podnoszących i obracających).

Technologia montażu obejmuje kilka etapów:

  • Montaż prowadnic lub ramek
  • Sprawdzanie pozycji skrzydła
  • Instalacja napędu
  • Podłączenie go do skrzydła
  • Instalacja systemu automatyki i sterowanie ogólne z regulacją.

Główną trudnością jest odsłonięcie ramy i prowadnic, unikając jednocześnie przekrzywienia bramy. Aby to zrobić, trzeba wyregulować położenie kotew wsporczych. Wsporniki te są mocowane do konstrukcji budowlanych za pomocą kołków lub są w nich betonowe.

Zobacz również:

 

Opcje wypełnienia i malowania bram garażowych

Do wypełnień używana jest szeroka gama materiałów. Powinny być odporne na włamanie i wykonane z płyty warstwowej o dobrej izolacji termicznej. Stosuje się również specjalnie przetworzone drewno i litą blachę stalową. W razie potrzeby skrzydło drzwi ozdobione jest elementami kutymi i innymi detalami dekoracyjnymi.

Podczas malowania konstrukcji sekcyjnych i przesuwnych przestrzegane są następujące wymagania:

  • Metal jest dokładnie oczyszczony z rdzy i odtłuszczony
  • Następnie zagruntowany
  • Skrzydło pokryte jest trwałymi farbami i lakierami.
  • Malowanie skrzydeł bramy odbywa się w dwóch etapach. Specjaliści nakładają, co najmniej jedną warstwę podkładu i dwie warstwy farby.

 

Kategorie: Budownictwo