Zakupy online, czyli na co należy uważać – miłośnicy rękodzieła, krawcy i osoby zainteresowane tkaninami doskonale wiedzą, jak wiele sklepów z produktami handmade można znaleźć w Internecie. Szeroki wybór ofert sprawia, że nie zawsze pamiętamy o ostrożności i stajemy się ofiarami oszustów.
Wybieramy piękne wzory i liczne materiały, przelewamy pieniądze i czekamy, że pod naszymi drzwiami znajdzie się zamówiona paczka. Problem w tym, że nie każdy sklep z tkaninami istnieje naprawdę. Podpowiadamy więc, na co uważać, by nie dać się oszukać.
Sklep z tkaninami – sprawdź wiarygodność
Po zapoznaniu się z ofertą konkretnego sprzedawcy warto jeszcze zainteresować się jego wiarygodnością. Sklepy internetowe mają obowiązek informować o swojej polityce prywatności oraz obowiązującym regulaminie. W takich dokumentach zazwyczaj znajdujemy podstawowe informacje dotyczące sprzedawcy: siedzibę sklepu, telefon kontaktowy, adres mailowy, NIP oraz REGON. Warto sprawdzić w spisie przedsiębiorców, czy taki sklep faktycznie istnieje i to w miejscu, które jest wskazane na jego stronie internetowej. Jeśli kupujemy produkt o wartości kilkudziesięciu złotych, to często zapominamy o takiej ostrożności. Jednak w przypadku zakupów droższych, choćby o wartości kilkuset złotych lepiej być ostrożnym i upewnić się, że nasze pieniądze nie przepadną.
Poznaj opinie o produktach
Kolejnym ważnym krokiem podczas zakupów jest poznanie opinii o sklepie i proponowanych produktach. Jeśli nie korzystaliśmy jeszcze z usług tego konkretnego sprzedawcy, to warto upewnić się, że dostępne materiały prezentują wysoką jakość i nie zniszczą się już po pierwszym użyciu. Sklep z tkaninami dysponuje zazwyczaj wieloma różnymi ofertami i w zależności od tego, do czego będziemy wykorzystywać tkaninę, możemy liczyć się z różną wytrzymałością materiału. Dobrze jest jednak uzyskać pewność, że dany produkt jest warty swojej ceny. I co ważne – jeśli cieszą nas stosunkowo korzystne oferty, to tym bardziej warto poznać opinie innych klientów. Lepiej jest zapłacić więcej, ale mieć pewność, że korzystamy z porządnych produktów.
Różne opcje płatności i dostawy
To chyba jeden z najbardziej widocznych elementów, który dostrzegamy najczęściej podczas weryfikacji wiarygodności sprzedawcy. Profesjonalny i rozwinięty sklep z tkaninami będzie oferował różne opcje dostawy zamówionych produktów. Warto również spojrzeć, czy nie daje możliwości osobistego odbioru w siedzibie sklepu. Taka opcja jest zwykle gwarancją autentyczności i czystych zamiarów sprzedawcy.
Równie istotne są sposoby płatności za zamówienie. Nie wszystkie sklepy dają klientom możliwość płatności za pobraniem. Warto jednak zwrócić uwagę na to, czy mamy różne opcje do wyboru. Zazwyczaj możemy skorzystać przynajmniej w wyboru przelewu tradycyjnego, szybkich płatności przelewem albo kartą. Podczas korzystania z pośrednictwa podczas płatności koniecznie powinniśmy zwrócić uwagę na to, czy połączenie jest bezpieczne. Wystarczy spojrzeć, czy przy protokole https jest zamknięta kłódeczka.
Możesz odstąpić od umowy
Jeśli robisz zakupy online, to masz prawo zwrócić zamówiony towar bez podawania przyczyny. Taki rodzaj zakupów nazywamy zawieraniem umowy na odległość, co oznacza, że podczas opłacania swojego zamówienia nie mamy pewności, jak faktycznie wygląda wybrany produkt. Po jego dostarczeniu mamy 10 dni roboczych na to, by poinformować sprzedawcę o chęci odstąpienia od umowy, jeśli siedziba sklepu znajduje się w Polsce oraz co najmniej 7 dni w przypadku robienia zakupów w sklepie w Unii Europejskiej.
Jeśli wybrany przez nas sklep z tkaninami zamieścił na swojej stronie internetowej (lub wysłał nam wiadomość mailową), że towar nie podlega zwrotowi, to powinniśmy uważać. Jeżeli produkty dodane do koszyka nie są personalizowane, to sprzedawca ma obowiązek umożliwić nam oddanie produktu oraz zwrócić pieniądze. Możemy również reklamować część z zamówionych produktów i oczekiwać, że zniszczone lub błędnie spakowane tkaniny zostaną wymienione na prawidłowy towar.
Zachowaj całą korespondencję
I to ostatnia informacja, o której warto pamiętać podczas robienia zakupów w nieznanym nam jeszcze sklepie, gdy nie wiemy, czy sprzedawca jest uczciwy. Zazwyczaj po złożeniu zamówienia otrzymujemy automatycznie wysyłane maile. Dzięki nim zostajemy powiadomieni, że zamówienie zostało zarejestrowane, płatność się powiodła (lub nie), zamówienie jest realizowane, opóźnione, wysłane… Słowem wszelkie informacje, dzięki którym wiemy, na jakim etapie przetwarzania jest aktualnie sklep. Gdy już otrzymamy zamówioną przesyłkę to powinniśmy również zachować paragon (lub otrzymaną elektronicznie fakturę). Nie wiemy, czy po rozpakowaniu przesyłki lub początkowym użyciu tkaniny nie okaże się, że nasze produkty nam nie odpowiadają. Jeśli podczas reklamacji sprzedawca zacznie się uchylać od swoich obowiązków, a my będziemy chcieli walczyć o swoje prawa, to wszystkie wymieniane między nami maile staną się dowodami w sprawie. Nie powinniśmy więc pozbywać się żadnej korespondencji, dopóki nie upewnijmy się, że zamówienie jest kompletne i odpowiednie.