Pozycjonowanie stron w Google – jak to robią najlepsi?

Opublikowane przez bruk w dniu

Każda osoba, która prowadzi działalność w internecie, zdaje sobie sprawę z tego, że pozycja w wyszukiwarce jest bardzo ważna. Im dana strona pojawia się wyżej w wynikach, tym większe prawdopodobieństwo, że na stronę trafią nowi użytkownicy. Ze względu na powszechność tej wiedzy i większą świadomość właścicieli stron internetowych w kwestii promocji, pojawiło się kilka narzędzi, które mogą pomóc w sprawdzeniu pozycji strony w Google oraz cały szereg działań związanych z poprawą tej pozycji. Poniżej kilka najważniejszych informacji, które pomogą zarówno osobie początkującej, jak i zaawansowanej w dziedzinie związanej z pozycjonowaniem stron w internecie.

Co wpływa na pozycjonowanie stron w Google?

Na samym wstępie należy odpowiedzieć sobie na pytanie, kto ustala kolejność stron w wynikach wyszukiwania. Gdy użytkownik wpisze daną frazę w wyszukiwarce, otrzyma listę pasujących wyników. Na samej górze oraz z boku strony pojawią się płatne reklamy z odpowiednim oznaczeniem. Poniżej znajduje się cała lista wyników naturalnych. Wyniki układa specjalny algorytm zaprojektowany przez pracowników Google.

Pozycjonowanie stron

Pozycjonowanie stron

Działanie algorytmu nie jest dokładnie poznane. Pozycjonowanie stron opiera się głównie na analizie danych i szukaniu czynników, które pomagają w promocji danej strony tak, aby algorytm traktował ja jako stronę merytoryczną i zaufaną, odpowiednią dla użytkownika. Czynniki można podzielić na dwie grupy, mianowicie czynniki związane ze stroną internetową oraz czynniki związane z popularnością owej strony w sieci.

Czynniki związane ze stroną to:

  • ilość i unikatowość treści (oraz nasycenie słowami kluczowymi),
  • regularność dodawania nowych tekstów,
  • szybkość ładowania strony,
  • optymalizacja kodu,
  • wersja dostosowana do urządzeń mobilnych.

Natomiast wśród czynników związanych z popularnością strony wyróżnić należy:

  • liczbę stron, które zamieszczają odnośniki do danej strony,
  • jakość tych stron, które promują stronę docelową (jakość tekstów i zaufanie do strony),
  • liczba linków z innych stron,
  • obecność w social mediach.

Warto zaznaczyć, że aby pozycjonowanie stron przyniosło efekt, musi być to działanie długofalowe.

Jak sprawdzić pozycjonowanie strony w Google?

Regularne monitorowanie ruchu w sieci pozwala sprawdzić, czy pozycjonowanie stron przynosi efekty. Jest to istotne, ponieważ w razie braku wymiernych rezultatów, można zmienić strategię, np. stworzyć kilka nowych stron zapleczowych. Jednocześnie pozwala to sprawdzić, jakie słowa kluczowe się sprawdzają, a które należy jak najszybciej zmienić. Poniżej kilka informacji, które pozwolą na szybkie sprawdzenie pozycji strony.

Pomiar ręczny

Jedną z najpopularniejszych form sprawdzania pozycji w wyszukiwarce jest ręczny pomiar, czyli wpisanie danej frazy i sprawdzenie, w którym miejscu w wynikach pojawi się nasza strona. Niestety, nie jest to miarodajny sposób. Na pozycjonowanie stron wpływają również czynniki związane z personalnym doborem pewnych treści, takie jak spersonalizowana reklama i historia wyszukiwania. Jeśli ktoś często sprawdza swoją stronę, to wyszukiwarka wyświetla ją wyżej, niż inne wyniki, zwłaszcza jeśli również dana osoba ma aktywny Gmail. Jeżeli ktoś chce w ten sposób sprawdzić pozycję strony, powinien stosować ustawienia incognito wyszukiwarki. Da to nieco bliższy prawdzie wynik.

Darmowe programy

Istnieje kilka darmowych programów, które pozwalają na sprawdzenie pozycji strony w Google dla kilkunastu lub nawet kilkudziesięciu fraz kluczowych. Wśród tego typu programów można wyróżnić cMonitor i Gspot. Programy są dokładne, więc można uzyskać wymierne dane.

Jednak oczywiście, darmowe programy mają pewne ograniczenia, więc dla osób, które bardzo poważnie podchodzą do pozycjonowania, te programy będą niewystarczające. Są one raczej przeznaczone dla początkujących czy blogerów, korzystających również z innych rodzajów promocji. W przypadku dużych firm lepiej zainstalować program płatny.

Program płatny

Wśród programów płatnych warto wyróżnić ASPS. Cena programu zależy od wybranego pakietu. Najtańszy to 12 zł za miesiąc. Program pozwala na monitorowanie pozycji strony wedle wybranych słów kluczowych oraz monitorowanie domeny, podstron i subdomen. W przeciwieństwie do darmowych programów nie ma limitów liczby wyszukiwań.

Istnieje również możliwość śledzenia i porównywania pozycji z konkurencyjnymi firmami. Co więcej, program również może monitorować strony zagraniczne.

Monitorowanie pozycji strony w Google – czy warto?

Najprościej odpowiedzieć, że tak. Dzięki regularnej kontroli można bardzo szybko podjąć działanie w przypadku spadku pozycji strony. Jednocześnie korzystanie z programów może być pomocne w samodzielnym pozycjonowaniu. Warto również pamiętać o tym, że pozwala na kontrolowanie działań konkurencji i szybką reakcję. Natomiast w przypadku zatrudnienia firmy zewnętrznej, która pozycjonuje strony, można porównywać jej raporty z własnymi.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *